31. mrt, 2021

Tekst

Me-time in corona tijden 

Ons leven is momenteel best heavy shit. We werken meer dan ooit van thuis uit, onze kinderen zijn vaker thuis, quarantaine hier en daar, je kent het wel... De muren komen bijna letterlijk op ons af. We zijn het kotsbeu, en dat is meer dan normaal! 

Me-time nemen in deze tijden lijkt dan ook een ‘lost cause’. Maar niets is minder waar. Het is zeker mogelijk mits een beetje aanpassingen en planning.

Ik leg je in deze blog uit hoe je dit kan aanpakken.


1.    Erken dat je Me-time nodig hebt.

We leven tegenwoordig wat meer geïsoleerd. En altijd met dezelfde mensen binnen zitten, dat begint door te wegen.

Heb je het gevoel dat je jezelf meer en meer begint achteruit te steken? Altijd klaarstaat voor alles en iedereen maar niet voor jezelf?
Je bent vaak humeurig, vermoeid, slaap je slecht of zou je net heel de dag kunnen slapen? Zie je het soms ook gewoon ff helemaal niet meer zitten?

Herken je jezelf in bovenstaand? Dan maak je waarschijnlijk veel te weinig tijd vrij voor jezelf.

Wees op dat vlak dan maar al een beetje streng voor jezelf, wees ff lekker egoïstisch want dat gevoel zal je in het begin zeker hebben. Maar uiteindelijk is hier niets egoïstisch aan. Mensen die geregeld aan metime doen, zijn meer stressbestendig, worden minder snel ziek, zullen minder snel geirriteerd raken,… M.a.w. we worden een betere versie van onzelf!
Win win dus 😊



2.      Wat betekent Me-time voor jou?

Nadat je hebt ondervonden dat je dringend eens aan jezelf moet denken, ga je best even nadenken over wat me time voor jou betekent. Zoek even uit wat jij wil doen tijdens jouw Me-time moment.
Dit kan gelijk wat zijn: Wandelen, gaan joggen, Netflixen, een boek lezen, koken, een bad nemen, een powernap, jezelf opmaken, tuinieren,...

Kortom je kan het zo gek niet bedenken eigenlijk. Zoek iets waar jij jezelf volledig mee kan afsluiten en waar jij ook niet snel van afgeleid wordt.



3.      Maak afspraken met je gezin. 

Als je 1 of meerdere zaken hebt gekozen voor jouw Me-time moment(en), bespreek dit met je partner (en kinderen). Laat weten dat je op bepaalde dagen/momenten wat wilt genieten van Me-time. Spreek dus af met je partner dat hij/zij even op de kinderen let als jij iets voor jezelf gaat doen. Zijn je kinderen al oud genoeg en kunnen zij al beter hun ‘plan trekken’? Maak dan ook met hun duidelijke afspraken.
Wees hier heel duidelijk in, goede afspraken maken goede vrienden 🙂

Ben je alleenstaand? Dan is dit natuurlijk een grotere uitdaging. Maar nog steeds niet onmogelijk. Zoek iemand in je dichte omgeving die af en toe een uurtje op je kinderen kan passen. Is dit niet altijd mogelijk, probeer dan te genieten van de kleinste dingetjes. Het kwartier alleen in de auto onderweg naar je werk, het moment dat je kinderen in bed liggen en slapen, die 5 minuten dat je even alleen in de douche staat,…



4.      Plan deze momenten in!

Dit kan ik je met zekerheid zeggen, plan je deze momenten niet in? Dan zal het er waarschijnlijk ook niet van komen. En dan ben je weer vertrokken met jezelf op de laatste plek te zetten.
Ik hoor je al denken, Kimberley, een boek lezen moet ik toch niet gaan inplannen?
Het gaat ‘m niet perse over het inplannen van een boek te lezen, maar wel over het ‘moment’. Wat jij uiteindelijk doet met jouw moment, kies jijzelf.
Maar staat het op de planning, is je omgeving hier van op de hoogte en heb ook jij een leuk vooruitzicht naar jouw momentje.

We hebben het allemaal heel druk, en dat snap ik best. Maar wees hier consequent in, hoe meer regelmaat je hierin kan brengen, hoe sneller je een beter persoon wordt. Trust me. It will be worth it ❤️



5.     Geniet!

Dit is misschien de belangrijkste stap. Genieten!
Believe me, it’s not that easy. Je zal in het begin vaak nog teveel bezig zijn met andere zaken in je hoofd zoals:
‘Oh die was moet ik seffens nog insteken!’
‘ahja de boterhammen van de kinderen moet ik nog maken.’
‘ik hoop dat mijn ventje niet vergeet de vuilzakken buiten te zetten.’


Zoals Elsa uit Frozen zingt: Let it go!
Probeer het los te laten, het is tenslotte maar voor eventjes.
Probeer te genieten van je eigen momentje. Lukt dit echt niet, is het misschien fijn om te luisteren naar je eigen ademhaling. Zo ben je enkel gefocust op je ademhaling. Je andere gedachten verdwijnen en je wordt gelijk rustig van je ademhaling te controleren. Wederom win win :-)


Als laatste sluit ik graag af met een paar leuke tips:

  • Dankbaarheid opschrijven:
    Neem elke avond voor het slapengaan 5 minuten de tijd om na te denken waar je dankbaar voor was die dag. Schrijf 1 tot 3 dingen in een leuk schriftje op. Zo ga je met een fijn gevoel slapen, dit komt je slaap alleen maar ten goede en je wordt meer uitgerust wakker.
    Had je een hele slecht dag, dan lijkt dit soms onmogelijk om maar op 1 ding te komen waar je dankbaar voor was. Maar probeer toch op z’n minst 1 dingetje op te schrijven. Dit mag zeker iets heel banaals zijn, zoals ‘ik was dankbaar voor het mooie weer vandaag.’ Beter dit dan niets 😉

Heb je eens een verschrikkelijke rotdag? Doe je schriftje open en lees er een paar zaken uit. Je voelt je meteen een stuk beter, trust me.

  • Zoek een kamer in jouw huis, waar jij je het meeste op je gemak voelt. Dit zorgt ervoor dat je je sneller zal kunnen ontspannen. Ook dit is voor iedereen verschillend. Bij mij persoonlijk is dit onze veranda 😊 Mijn man zit het liefst in de keuken en mijn kinderen in hun slaapkamer.



Vragen?

Heb je hier verder nog vragen over, aarzel dan niet om mij te contacteren!
Ik weet dat het voor sommigen heel moeilijk is om uit die vizieuze cirkel te komen en ik wil jullie daar graag bij helpen.

Heb je hiervoor hulp nodig? Stuur mij dan een mailtje en ik ga samen met jou aan de slag om een mooi metime moment voor jou te zoeken. Ook zal ik je ondersteunen om hierin consequent te blijven. Voorlopig doe ik dit helemaal gratis 🥰

!! Let wel, ik ben geen psycholoog. Ik geef enkel raad en tips die voor mij altijd heel goed hebben geholpen.



Liefs Kimberley